Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Az ITF (Nemzetközi Közlekedési Fórum) az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) 2010. évi Párizsban megtartott konferenciáján tette közzé 33 országra vonatkozó közúti halálos balesetk adatait. A számok azt mutatják, hogy a vizsgált államokban nagymértékben csökkent a közúti halálesetek száma, így a XXI. század első tíz éve a közlekedésbiztonság legeredményesebb évtizedének nevezhető.
Biztonság és védelem a közlekedésben A közlekedésbiztonság és védelem kérdései napjainkban egyre inkább előtérbe kerülő témák. Az emberek mindennapi rutinjának részeként fontos, hogy biztonságossá váljon a közlekedés, a folyamatosan gyorsuló helyváltoztatás. A Közlekedéskutatási Tudásközpont (TRKC) egy kutatásában az Európai Unió által támogatott közlekedésbiztonsági programok összegyűjtését, rendszerezését és értékelését végezte el.
A Közlekedésbiztonsági Akcióprogram megállapításai Az utóbbi közel 35 év közlekedésbiztonsági statisztikai adatait tanulmányozva érdekes tendenciákat figyelhetünk meg. A közúti gépjárművek, a személysérüléses balesetek és az ezek következtében meghaltak számának alakulásánál szembeötlő, hogy különböző hosszúságú javuló és romló időszakok váltották egymást 1976 és 2009 között. Jelenleg – 2006-tól – javuló helyzet jellemzi a hazai közúti biztonságot, ami várhatóan tovább folytatódik. A Közlekedésbiztonsági Akcióprogram kidolgozásában részt vettek a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozatának munkatársai is.
Az Európai Közösségek Bizottsága a 2001-2010-ig érvényes „Fehér Könyv”-ben azt a célt tűzte ki, hogy 2010-re 50%-kal csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak száma a 2001. évi értékhez képest. A célkitűzés teljesítése évenként mintegy 27.000 ember életének megmentését jelentené, tekintettel arra, hogy 2001-ben az Európai Unió jelenlegi 27 tagállamának területén mintegy 54.000-en vesztették életüket közúti balesetben. 
Magyarországon a személysérüléses közúti közlekedési balesetek számában 1990. és 2000. között európai mértékkel mérve is jelentős, pozitív irányú változás következett be. A balesetek száma egy évtized alatt 37%-kal, a halálos áldozatok száma 51%-kal csökkent annak ellenére, hogy ebben az időszakban 18%-kal nőtt a nyilvántartásban szereplő hazai gépjárműállomány. Az ittasan okozott balesetek aránya 15,3%-ról 11,8%-ra csökkent.
(1)(2)(3)(4)(5)6
Szakcikkek, tanulmányok