Az ITF (Nemzetközi Közlekedési Fórum) az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) 2010. évi Párizsban megtartott konferenciáján tette közzé 33 országra vonatkozó közúti halálos balesetk adatait. A számok azt mutatják, hogy a vizsgált államokban nagymértékben csökkent a közúti halálesetek száma, így a XXI. század első tíz éve a közlekedésbiztonság legeredményesebb évtizedének nevezhető.
|
Biztonság és védelem a közlekedésben
A közlekedésbiztonság és védelem kérdései napjainkban egyre inkább előtérbe kerülő témák. Az emberek mindennapi rutinjának részeként fontos, hogy biztonságossá váljon a közlekedés, a folyamatosan gyorsuló helyváltoztatás. A Közlekedéskutatási Tudásközpont (TRKC) egy kutatásában az Európai Unió által támogatott közlekedésbiztonsági programok összegyűjtését, rendszerezését és értékelését végezte el.
|
A Közlekedésbiztonsági Akcióprogram megállapításai
Az utóbbi közel 35 év közlekedésbiztonsági statisztikai adatait tanulmányozva érdekes tendenciákat figyelhetünk meg. A közúti gépjárművek, a személysérüléses balesetek és az ezek következtében meghaltak számának alakulásánál szembeötlő, hogy különböző hosszúságú javuló és romló időszakok váltották egymást 1976 és 2009 között. Jelenleg – 2006-tól – javuló helyzet jellemzi a hazai közúti biztonságot, ami várhatóan tovább folytatódik. A Közlekedésbiztonsági Akcióprogram kidolgozásában részt vettek a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozatának munkatársai is.
|
Az Európai Közösségek Bizottsága a 2001-2010-ig érvényes „Fehér Könyv”-ben azt a célt tűzte ki, hogy 2010-re 50%-kal csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak száma a 2001. évi értékhez képest. A célkitűzés teljesítése évenként mintegy 27.000 ember életének megmentését jelentené, tekintettel arra, hogy 2001-ben az Európai Unió jelenlegi 27 tagállamának területén mintegy 54.000-en vesztették életüket közúti balesetben.
|
Magyarországon a személysérüléses közúti közlekedési balesetek számában 1990. és 2000. között európai mértékkel mérve is jelentős, pozitív irányú változás következett be. A balesetek száma egy évtized alatt 37%-kal, a halálos áldozatok száma 51%-kal csökkent annak ellenére, hogy ebben az időszakban 18%-kal nőtt a nyilvántartásban szereplő hazai gépjárműállomány. Az ittasan okozott balesetek aránya 15,3%-ról 11,8%-ra csökkent.
|
Szakcikkek, tanulmányok
Copyright (C) Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram Titkársága. All rights reserved | 1066 Budapest, Teréz krt. 38., telefon: 3731 481 | kozszemle@kozszemle_hu
|