Infrastruktúra Szabályozás Ellenőrzés Balesetmegelőzés Emberi tényező Hírek, aktualítások Szakcikkek
Korszerű ITS alkalmazások a közlekedésbiztonságban

Intelligens infrastruktúra és intelligens járművek

A közlekedés globalizációja elkerülhetetlen Európában, és az új EU tagállamok csatlakozása fel is gyorsítja ezt a folyamatot. Ez a tendencia maga után vonja a közlekedésbiztonság fejlesztésének szükségességét. Hazai és nemzetközi kutatásokat és folyamatos fejlesztéseket végeznek e területen. A közlekedésbiztonság javításának fontos eszközei az intelligens közlekedési rendszerek (ITS, Intelligent Transport Systems). A Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai tagozata széleskörű kutatásokat folytat az ITS rendszerek fejlesztésével és magyarországi bevezethetőségével kapcsolatban.

A modern műszaki megoldások széleskörű intelligens szolgáltatásokat tesznek lehetővé. Napjainkban egyre inkább általánossá válik, hogy mindenki számára, mindenhol, minden időben rendelkezésre állnak az információk. Ezek az információs rendszerek megtalálhatók a közösségi közlekedésben éppúgy, mint az autópályákat használók körében.

Az ITS prioritásai két fő területre bonthatók: az egyik terület a közlekedés által okozott károk csökkentése, a másik a közlekedési folyamatok által előállított hasznok növelése. Az első témán belül két oldalról közelíthető meg a probléma: az infrastruktúra, illetve a járművek felől. Természetesen, ha csökkennek a közlekedési károk, az a hasznok növekedését eredményezi (kevesebb mentési és egyéb költség a baleseteknél, több résztvevő a közlekedésben).

A közlekedési károk költségei legnagyobb mértékben akkor mérsékelhetők, ha magát a baleseti kockázatot csökkentjük. Ehhez modern forgalom-menedzsment szükséges, ami minden kiemelt területtel külön foglalkozik: az ITS alkalmazása forgalomirányító központokban; valós idejű információáramlás; illetve elektronikus szolgáltatások bevezetése. Emellett fontos feladat az eljutási időköltségek csökkentése.

A közlekedési hasznok növekedése a fenti intézkedésekből már következik, de emellett további szabályozások, változtatások szükségesek. Az infrastruktúra-használati hatékonyság javítása elengedhetetlen, hiszen ha rendelkezésre állnak ezek a rendszerek, akkor célszerű kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket. Ezt több módon érdemes ösztönözni, mindenekelőtt széleskörűen elérhetővé kell tenni. Ezzel együtt a használói megelégedettség is növelhető.

Az energia, illetve a környezet hatékony kihasználása igen fontos, ezért ezt mindenképpen szabályozni kell. Mindezekhez kapcsolódva maximalizálandó a szállítási hatékonyság, és ezt nem csupán az áruszállítás területére kell korlátozni. A városi dugók csökkentésére kiváló megoldás lenne, ha minden gépjárműben többen utaznának, és erre az ominózus időszakokban akár a változtatható jelzésképű táblák is figyelmeztetnének. Ilyen eszközökkel a közlekedés hosszú távú fejlődése valósítható meg.

Az ITS eszközök egyik fő célja a közlekedésbiztonság javítása. Mindezt a már fentebb említett infrastruktúra-, illetve járműfejlesztésekkel tehetjük meg. Mindkét esetben intelligens eszközöket kell kialakítani.

Manapság a legelterjedtebbek - és a kiépítés szempontjából nem túl költségesek - a változtatható jelzésképű táblák. Bár elhelyezésük statikus, de a jelzésük az éppen aktuális forgalmi helyzethez alakíthatók. Kiválóan alkalmazhatók különleges forgalmi szituációk jelzésére pl. balesetek, torlódások vagy veszélyes időjárás változás esetén. Még az útvonalon rendszeresen közlekedők figyelmét is felkeltik, mivel változatos a rajtuk megjelenő információ. Emellett a hagyományos jelzőlámpás forgalomirányítás felülvizsgálata és optimalizálása is kiváló módszer a közlekedés hatékonyabbá tételéhez.

A gyorsforgalmi utak különösen fejlett irányítási rendszert igényelnek, mivel azokon minden esemény gyorsabban játszódik le. A közlekedőket minél hamarabb értesíteni kell a lehetőségekről, illetve a veszélyforrásokról. Egy automatikus forgalomirányító rendszer kiépítése megfelelő tájékoztatást és irányítást biztosítana a fel- és lehajtók forgalmának irányítására, terelésekre és a manapság sajnos gyakran bekövetkező rossz irányba történő felhajtásra.

Mindezek mellett igen fontos kérdés az automatikus jogalkalmazás. A szabálysértést elektronikusan azonosítják kiépített vagy ideiglenes műszerekkel, a büntetést pedig automatikusan szabják ki. Az állandóan működő sebességmérő kamerákkal felszerelt útszakaszokon megfigyelhető az átlagsebességek csökkenése, ezzel együtt a gyorshajtók száma is mérséklődik. Ellenőrző kamerákat használnak még többek között helyi jelzőlámpás kereszteződésekben is, a tilos jelzésen áthajtók ellenőrzésére.

Az infrastruktúra mellett fontos a jármű fejlesztése is. Az ITS-nek olyan váratlan helyzetekben kell a vezető segítségére lenni, amelyekre egyáltalán nem, vagy csak késve tudna reagálni. Ilyen eszközök a blokkolásgátló (ABS), az elektronikus kipörgésgátló (TCS) vagy az elektronikus menetstabilizátor (ESC). Ezek mellett egyéb rendszerek is támogatják a vezető illetve a vezetés biztonságát, pl. elektronikus guminyomás-ellenőrzés, adaptív sebességszabályozás, sebességtúllépés jelzése, alkoholszint-ellenőrzés az üzemeltetés előtt, vagy az igen elterjedt biztonsági öv használatára figyelmeztető automatika.

Fentiek megvalósítására európai és hazai szinten is több kezdeményezés indult. A legfontosabb dolog az előrelépéshez a teljes interoperabilitás (a különböző informatikai rendszerek együttműködésre való képessége) kiépítése lenne. Sokkal nagyobb fejlődés indulhatna meg egy egységes rendszerben. A GALILEO program például egy ilyen nemzetközi összefogás eredménye, amely az európai kézben lévő műholdas navigáció mellett folyamatos tájékoztatást nyújthat a közlekedési helyzetről a biztonság fenntartása érdekében (ez leginkább a légi, vízi és vasúti közlekedésben fontos). Az európai műholdas rádiónavigációs politika célja ugyanis az, hogy az Európai Közösség két navigációs műholdrendszerrel rendelkezzen. Ezeket a rendszereket külön-külön az EGNOS- és a fentiekben már említett Galileo program hozzák létre. A Galileo program az Európai Unió és az Európai Űrügynökség (ESA) közös vállalkozása, melynek célja, hogy létrehozza az első olyan világméretű műholdas rádiónavigációs és helymeghatározó infrastruktúrát, amelyet kifejezetten polgári célokra terveztek.

A folyamatos fejlesztés tehát elengedhetetlen a biztonság fenntartásához. Az infrastruktúra és a járművek intelligenssé válása a közlekedés jövője, a folyamatos információáramlás pedig elengedhetetlen feltétele napjaink gyorsuló világának.

 

kép forrása: http://www.roadtraffic-technology.com

Szakcikkek, tanulmányok