IRTAD - Nemzetközi közúti és baleseti adatbázis
Az IRTAD-ot (International Road Traffic and Accident Database), azaz a nemzetközi közúti és baleseti adatbázist az OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) az ITF-fel karöltve (International Transport Forum) hozta létre 1988-ban Párizsban, azzal a céllal, hogy rendelkezésre álljon egy olyan adatbázis, mely összesített közúti és közlekedésbiztonsági adatokat szolgáltat az európai, és a kontinensen kívüli országokról. Az OECD az Organisation for Economic Co-operation and Development rövidítése, magyar jelentése Gazdasági Együttműködés és Fejlesztés Szervezete. A szervezet 1961 óta működik, ugyanis akkor váltotta fel jogelődjét az 1948-as alapítású OEEC-t (Organisation for European Economic Co-operation, magyarul Európai Gazdasági Együttműködés Szervezete). Az OEEC a Marshall-segély lebonyolítására és a háború utáni gazdaság helyreállítására alapult. Az utód feladatköre a tagországok gazdaságpolitikájának segítése. A szervezet nem rendelkezik sem jogosultságokkal a tagjai felett, sem pedig pénzügyi forrásokkal, mindössze koordináló szerepet tölt be. Jelenleg a 20 alapító tagon kívül még 10 csatlakozott tagok számlál a szervezet, valamint több országgal is folyamatban vannak a felvételi tárgyalások. Az OECD céljai között szerepel a gazdasági növekedés elősegítése, magas szintű foglalkoztatottság megteremtése, a szabadkereskedelem segítése, a pénzügyi stabilitás megőrzése, valamint a gazdasági kapcsolatok fejlesztése. Az IRTAD két részből épül fel. Egyik rész az adatbázis, amely 29 ország baleseti, forgalmi és közlekedésbiztonsági statisztikáit, adatait foglalja magába; a másik pedig egy csoport, az IRTAD Group (hivatalosan: International Traffic Safety Data and Analysis Group), melynek tapasztalat közlekedésbiztonsági szakértők és statisztikai szakemberek a tagjai. A csoport feladata az adatok statisztikai elemezése. Az IRTAD célja, hogy minél több országot fogjon át, és minél részletesebb közlekedésbiztonsági adatbázissal rendelkezzen.
Az IRTAD Group tevékenységeit a 2010-2011-re vonatkozó munkaprogram alapján végzi, melyet az ITF adott ki. A kiadvány tartalmazza a csoport 2010 és 2011 évre vonatkozó hat fő fejezetben meghatározott céljait, melyek az alábbiak: · A legújabb módszertanok, és aktuális közlekedésbiztonsági irányelvek közzététele; · Közlekedésbiztonsági adatok elemzése; · Az IRTAD adatbázis fejlesztése; · Az IRTAD taglétszámának bővítése; · Hozzájárulás az OECD közlekedésbiztonsági tevékenységeihez; · Nemzetközi együttműködés erősítése. Az adatbázis több mint 500 féle adatot tartalmaz a tagországokra vonatkozóan éves bontásban (1970 óta). Az adatbázisban tárolt legfontosabb adattípusok az alábbiak: · úthálózat hossza; · útkategóriák részarányai; · közlekedési teljesítmények járműkategóriánként és útkategóriánként; · sérüléssel járó balesetek útkategóriánként; · halálos balesetek útkategóriánként; · balesetek okozói kor és nem szerinti bontásban; · balesetben érintett járművek típusa; · baleseti okok megoszlási aránya; · biztonsági öv használók részaránya, útkategóriáként. Az IRTAD sikerének kulcsa abban rejlik, hogy az adatokat közvetlenül a tagországok szolgáltatják, és ezek alapján az IRTAD Group egyszerű és közérthető formában elemzi és teszi közzé a statisztikákat. A tagok korlátlanul használhatják az internetes adatbázist, mely felhasználóbarát és könnyen kezelhető felülettel rendelkezik, valamint többféle általános kimeneti formátumot tartalmaz (HTML, XLS), így az adatok könnyen felhasználhatók további elemzésre.
További információ: http://www.internationaltransportforum.org/irtad/about.html
Közlekedésbiztonsági szervezetek
Copyright (C) Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram Titkársága. All rights reserved | 1066 Budapest, Teréz krt. 38., telefon: 3731 481 | kozszemle@kozszemle_hu
|